Ahad, 18 Januari 2009

Apa Itu PDK?




PDK adalah ringkasan dari perkataan: Pusat Pemulihan Dalam Komuniti. PDK adalah satu program anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk program pemulihan untuk anak-anak istimewa seperti down sindrom, celeberal Palsy, lembab pembelajaran, masalah akal dan sebagainya.
Definisi PDK:- Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) adalah satu kaedah pembangunan komuniti untuk Orang Kurang Upaya (OKU) di mana program pencegahan, pemulihan dan pembangunan boleh dilaksanakan dengan penglibatan aktif keluarga dan masyarakat setempat supaya dapat mengecapi peluang sama rata serta diintegrasikan dalam masyarakat. Ianya ditubuhkan atas inisiatif penduduk setempat dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Objektif PDK:-
1. Meningkatkan dan mengembangkan kualiti hidup OKU
2. Memberi perkhidmatan pemulihan dan intervensi awal OKU di peringkat komuniti tempatan
3. Bagi memastikan penyertaan sepenuhnya OKU dari segi integrasi sosial dalam keluarga dan masyarakat setempat
4. Memberi peluang kepada OKU membangunkan kebolehan dan kemahiran mengikut potensi yang ada dalam dalam diri mereka.
5. Supaya masyarakat turut serta membantu dan peka terhadap keperluan, kehendak dan hak OKU sebagaimana insan yang lain.
6. Secara tidak langsung, PDK adalah
ONE STOP CENTRE di mana menjadi tempat rujukan hala tuju JKM

Satu jawatankuasa sukarela yang terdiri dari komuniti setempat ditubuhkan untuk tujuan ini. Pegawai JKM Jajahan (PKMJ) akan menjadi Penasihat ke atas Jawatankuasa. Jawatankuasa ini bertanggungjawab ke atas PDK dan Petugasnya. Petugas dibayar elaun sebanyak RM800 dan Penyelia RM1200. Semua kanak-kanak yang mengkuti pemulihan di PDK dibayar elaun sebanyak RM150 seorang.

Semua pembayaran elaun ini dibayar menerusi Jawatankuasa PDK yang mana geran mengurus PDK diberi oleh Kementerian Pembangunan wanita, Keluarga dan Masayarakat setiap tahun mengikut kelayakan.

Program pemulihan di PDK meliputi:-
 PENGURUSAN DIRI(ADL)
 KEMAHIRAN MOTOR HALUS
 KEMAHIRAN MOTOR KASAR
 PENJAGAAN KESIHATAN
 PERKEMBANGAN BAHASA
 PRA – MENULIS
 KEMAHIRAN VOKASIONAL
 PERKEMBANGAN SOSIAL
 BERIADAH

Sebenarnya semua kategori kecacatan boleh menyertai program pemulihan di PDK tetapi kebiasaannya mereka yang cacat fizikal, cacat penglihatan dan cacat pendengaran ada sekolah khas untuk mereka. Oleh yang demikian, PDK lebih ditumpukan kepada mereka yang mempunyai masalah akal.

Tiada had umur untuk belajar di PDK. Namun begitu PDK Insani menerima pelajar yang berumur 3 tahun ke atas sahaja untuk belajar di PDK.

Demikian secara ringkas apa itu PDK.

Tiada ulasan: