Selasa, 27 Januari 2009

Program Gotong-royong


Pada 26 Januari 2009 yang lalu PDK Insani mengadakan Program gotong royong membersihkan kawasan untuk projek Ternakan Ikan Keli Dalam Kanvas. Program ini melibatkan petugas PDK, ahli jawatankuasa, ibubapa dan staf JKM Machang sahaja. Tarikh ini sepatutnya bubur asyura diadakan tetapi disebabkan beberapa masalah teknikal, program ini tidak dapat dilaksanakan dan sebagai gantinya (serta kebetulan pula) program gotong-royong diadakan.


Sebelum program bermula, pada pukul 12 tengahari petugas dan ibubapa menyediakan makanan. Pukul 2 petang, kerja-kerja membersihkan kawasan dimulakan.














Walaupun tidak ramai yang hadir tetapi mereka yang datang bergading bahu membersihkan kawasan dengan bersemangat sekali. Tiga orang staf JKM Machang terutama lelaki turut sama bermandi peluh bersama AJK dan ibubapa serta petugas.
Kawasan yang dibersihkan ini akan dijadikan tapak ternakan ikan keli dalam kanvas yang mana projek ini akan dikendalikan oleh pelajar-pelajar yang terpilih dengan diselia oleh petugas-petugas PDK Insani serta dipantau oleh Jawatankuasa. Apa yang diharapkan pelajar-pelajar PDK dapat berdikari dan menjana sumber pendapatan.













Selepas penat menjalankan kerja masing-masing, pada penghujung program sedikit jamuan ringan disediakan untuk para 'sukarelawan' .


Keseluruhannya program gotong-royong ini berjaya tetapi terkilannya tidak ramai yang hadir walaupun dijemput dengan surat. (Agaknya konsep gotong-royong zaman siber ini semakin hilang semangatnya... )

Cuma apa yang diharapkan, marilah kita sama-sama berdoa agar projek ini berjaya untuk dikendalikan oleh anak-anak istimewa kita...pelajar PDK Insani....

Tiada ulasan: