Khamis, 19 Ogos 2010

MAJLIS BERBUKA PUASA

Sempena bulan Ramadan Al-Mubarak, PDK Insani telah mengadakan Majlis Berbuka Puasa bagi memberi peluang kepada pelatih-pelatih PDK yang berupaya berpuasa merasai nikmat berbuka bersama Jawatankuasa, Petugas dan penduduk setempat. Kumpulan pelajar kolej Masterskil yang mengadakan praktikal di sini juga dijemput menghayati majlis ini.

Majlis turut dihadiri oleh Pn Ratna Mahsuri Mohd Nor, Pen. Pegawai JKM Machang yang mewakili Pegawai JKM Machang, Ybrs. Tuan Noor Rosniza Tuan Puteh.

Sempena majlis ini juga, satu acara Penyampaian Sijil Pengesahan Praktikal kepada penuntut Kolej Masterskil diadakan yang disempurnakan oleh Pn. Ratna Mahsuri. Pn. Ratna Mahsuri kemudiannya menyampaikan sumbangan Hadiah Berpuasa kepada pelatih PDK yang berpuasa bagi menghargai kesungguhan mereka menjalani ibadat tersebut. Setengah jam sebelum berbuka, majlis tahlil diadakan bersama-sama penduduk setempat.

Program seumpama ini bertujuan mendedahkan pelatih PDK dengan aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan yang jarang-jarang disertai oleh OKU. Secara tidak langsung program ini membuatkan OKU merasakan diri mereka seperti insan normal yang lain dan tidak tersisih dalam kehidupan bermasyarakat.

Menu masakan dan persiapan serta kos berbuka puasa disediakan sendiri oleh Jawatankuasa dan Petugas-petugas PDK serta dibantu oleh penuntut Kolej Masterskil secara bergotong royong di PDK.

Catatan:

Menu masakan: Stew Daging/tulang, Ayam Masak Merah, Ikan Keli Goreng Halia, Darca, Solok Lada, Kerabu Buah Pauh dan ulam-ulaman.





. .


Tiada ulasan: