Sabtu, 22 Ogos 2009

PENYERAGAMAN PENGURUSAN DUA PDK

Penyeragaman pengurusan dan petadbiran PDK yang dibincangkan pada hari ini ialah peraturan-peraturan yang tidak terdapat dalam buku pengurusan yang dikeluarkan oleh JKM. Tujuan penyelarasan ini adalah untuk menyeragamkan peraturan dua PDK iaitu PDK Insani dan PDK Temangan supaya tidak timbul sebarang perbezaan pentadbiran. Kerjasama ini sangat menguntungkan kedua pihak.

Peraturan-peraturan ini sangat penting untuk memberi satu garis panduan yang berkesan untuk menambahbaikkan PDK dalam mengendalikan program pemulihan pelatih-pelatih istimewa.

Garis panduan yang dikeluarkan oleh JKM adalah dasar utama yang perlu diikuti. Walau bagaimanapun, ada beberapa sudut perlukan penambahbaikkan terutama dalam aspek pengurusan dan pentadbiran serta petugas-petugas PDK. Tambahan ini bukan bermakna garis panduan yang dikeluarkan oleh JKM tidak cukup sesuai. Sebenarnya, kalau kita tidak menambah apa-apa dalam garis panduan ini, kita masih boleh bergerak dengan selesa untuk menjalankan aktiviti PDK. Penambahan garis panduan ini ibarat rempah tambahan atau kalau dalam hidangan ianya adalah hiasan.

Turut hadir ialah Pegawai JKM Machang (YM Tuan Noor Rosniza Tuan Puteh) dan Penyelaras PDK Machang (Pn. Ratna Mahsuri Mohd Nor). Dalam ucapan PKMJ, beliau memuji usaha ini sebagai memantapkan pentadbiran PDK.

Sempena dengan program ini diadakan juga penyampaian surat perlantikan Ahli Jawatankuasa dua PDK dan penyampaian cenderahati penghargaan kepada Mantan Pengerusi PDK Temangan iaitu En. Abdullah Yaacob.

Semua yang hadir kemudiannya menikmati hidangan nasi lemak berlaukkan puyuh.






Tiada ulasan: