Jumaat, 21 Januari 2011

Seminar Pemantapan Tanggungjawab...

Jawatankuasa PDK Insani dan PDK Temangan secara bersama telah menganjurkan Seminar Pemantapan Tanggungjawab Penyelia dan Petugas PDK Dalam Program Pemulihan OKU bertempat di Hutan Lipur Bukit Bakar, Machang pada 20hb. Januari 2011. Program ini juga mendapat kerjasama Pejabat Kebajikan Machang. Seminar sehari bermula jam 8 pagi hingga 5 petang.

Seminar ini disertai oleh 70 orang peserta yang terdiri daripada Penyelia dan Petugas dari beberapa buah PDK di Kelantan. Antara penceramah yang dijemput ialah En. Asri Dolah, Jurupulih Perubatan Cara Kerja dari HUSM, Pn. Hjh. Nor A'sikin Hamzah, Penyelaras PDK Negeri Kelantan dan penceramah bebas Ustazah Normaheran Abd. Rahman dari SMK Seri Intan, Machang.
Seminar ini dihadiri Tuan Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Kelantan, En. Md Noor Chik yang merasmikan Masjlis Perasmian Penutup serta menyampaikan sijil kursus kepada peserta. Turut hadir Pn. Ratna Mahsuri Mohd Nor mewakili PKMJ Machang.

Seminar ini bertujuan untuk memantapkan tugas dan tanggungjawab Penyelia dan Petugas PDK sebagai pemulih OKU di PDK. Selain itu seminar ini juga bertujuan mengemaskini ciri-ciri seorang pekerja sosial di PDK dan mendedahkan cara-cara memulih OKU dari pelbagai kategori kecacatan.
Untuk pertama kali Jawatankuasa PDK Insani dan PDK Temangan mengadakan program menggunakan tenaga ahli jawatankuasa sepenuhnya tanpa melibatkan Penyelia dan Petugas. Penyelia dan Petugas kedua PDK turut menjadi peserta dalam seminar ini. Untuk pertama kalinya juga Pelatih PDK turut diambil menjadi urusetia program bagi menguruskan program untuk Penyelia dan Petugas mereka.

















Tiada ulasan: